martinargentina.reismee.nl

Alweer ruim een maand in Argentinië!

Holaaaa,

Alweer een maand in Argentinië!!

Laughing

Wat gaat het snel!
Het heeft hier de tweede en derde week heel veel geregend en geonweerd en de temperatuur was altijd rond de 10 graden…. Erg koud als er nergens verwarmingen zijn!
Frown
Op school was het zelfs een paar dagen 8 graden, dus dan zit iedereen gewoon met dikke winterjassen aan in de klas.
Gelukkig is het de afgelopen twee weken een stuk warmer geworden en was het steeds zo rond de 18 graden! En het schijnt hier heel snel zomer te worden, dus over een tijdje zit ik heerlijk in de 8 maanden durende zomer!! (ik kan niet wachten!)
Cool

Sinds de tweede week hockey ik 4 avonden door de weeks en heb ik een wedstrijd op zondag. Super leuk, want het is erg gezellig met mijn teamgenoten en ze spelen op precies hetzelfde niveau als ik. Ik speel meestal spits en anders midden en heb al 3 doelpunten in de wedstrijden gemaakt!

Wink
Wel is het wat anders dan in Nederland. Hier spelen ze namelijk op echt gras… dat was in het begin wel erg wennen, maar ik ben er nu gelukkig helemaal aan gewend. Wel is het gras er zo vanaf gelopen dat we eigenlijk op opgedroogd aarde spelen en het spel gaat daardoor net zo snel als op kunstgras. Als we bij de top 2 van onze poule eindigen mogen we in november in Rosario met de landelijke finales meedoen (en op waterveld spelen!!
Wink
) en de kans is er, want we staan nu tweede!!
Ook werken de wedstrijden op zondag anders dan in Nederland, omdat hier de clubs veeeel kleiner zijn dan in Nederland. Mijn hele club bestaat uit 5 meisjes teams en verder niks en zo zijn eigenlijk alle clubs in Argentinië. Daarom spelen we op zondag altijd met de hele club tegen een andere club achter elkaar op hetzelfde veld. Omdat ik in het eerste team zit moet ik dan eerst 4 wedstrijden wachten voordat ik mag spelen, maar dat is helemaal niet erg want ze maken er altijd iets heel gezelligs van, met barbecue en veel maté.

Omdat ze hier voor school toch niet echt iets hoeven te leren of huiswerk te maken, (naja dat moeten ze wel, maar doen ze niet, haha) spreken we heel vaak met vriendinnen af. We gaan dan bijvoorbeeld rond 18:00 (dat is ‘theetijd’ hier) naar een café om ‘facturas’ te eten en wat te drinken. ‘Facturas’ zijn allerlei lekkere gebakjes en taartjes die de Argentijnen elke dag eten. (ik snap niet waarom niet al die Argentijnen vierkant zijn) Ook ga ik vaak met vriendinnen fietsen door het dorp of naar het zomerhuisje van mijn familie een stukje verderop. Ook zijn we op zaterdag uitgeweest. Eerst gingen we met mijn hele vriendinnengroep naar een vriendin haar huis en daarna om 4:00 's nachts (!!) gingen we uit tot 7:00 's ochtends(!!). Het is heel normaal hier in Argentinië om elke zaterdag van 4:00 tot 7:00 uit te gaan en dan zondag maar de hele dag slapen. (maar aangezien ik hockey heb op zondag zit dat slapen er dus niet in…) Wel was het erg leuk en na 4 weken ben ik ook aan de Argentijnse muziek gewend en zing ik alle nummers mee, haha.
Tongue Out
Alle muziek is hier Spaanstalig en alles op de televisie ook. Zo heb ik al veel films, die ik in het Engels kende, gekeken in het Spaans. Geen wonder dat de Argentijnen geen Engels kunnen, ze horen het ook nergens.

Maandag 17 augustus hadden we vrij omdat het de dag was dat Argentinië vele jaren geleden onafhankelijk was geworden. We zijn toen met de hele familie naar Rosario geweest om daar te lunchen, een boottocht over de rivier langs Rosario te maken, om naar een shoppingcenter te gaan en om dan weer ‘s avonds uitgebreid te gaan eten. Het komt hier in Argentinië heel vaak voor dat je een paar dagen in de week geen school hebt. Op zondag 9 augustus werd er bijvoorbeeld gestemd voor een nieuwe president in Argentinië. Hierdoor hadden we die maandag en dinsdag geen school.

Eten is eigenlijk het aller belangrijkste voor de Argentijnen en dan vooral in het weekend. (behalve ontbijt, dat eten ze nooit!) Elke zaterdag en zondag wordt er dan ook uitgebreid met de hele familie gedineerd. Vandaag 29 augustus is mijn gastbroer jarig. We gaan dan ‘s avonds naar de kartbaan (want hij en mijn andere gastbroer karten elke zondag en de familie is een groot deel van de tijd op de kartbaan te vinden) om daar met de hele familie zijn verjaardag te vieren. Morgen (zondag) gaan we ook naar de kartbaan omdat allebei mijn gastbroers dan met een kartwedstrijd meedoen.

Wel is het jammer dat de school al om 7:00 ’s ochtends begint. (en het avondeten pas om 22.30 is, dus vroeg naar bed zit er ook niet in) Hierdoor ben ik doordeweeks zo moe, dat het moeilijk is om energie te vinden om Spaans te leren of na school iets actiefs te doen. (En laat ik nou net iemand zijn die nachtrust erg waardeert haha) Maarja, ik heb me er maar bij neergelegd en ik raak er steeds meer gewend aan.

Wink

Ik begrijp ook helemaal waarom ze hier de ‘Siësta’ hebben en heb er dan ook al een aantal keer aan meegedaan.

Met mijn Spaans gaat het erg goed! Ik kan nu altijd zeggen wat ik wil en echt gesprekken houden met anderen. Het is nog wel moeilijk om gesprekken tussen twee andere mensen te volgen, maar als ze tegen mij praten versta ik ze nu bijna altijd en kan ik altijd wel antwoord geven. (ook al klopt het grammaticaal vast totaal niet, maar ze begrijpen me wel tenminste, hahah

Tongue Out
)

Het is hier vandaag opeens 30 graden! Dus ik ga nu snel, want we gaan naar het zomerhuisje met allemaal vrienden om lekker van de zon te genieten!

Cool

Tot snel!!

Xxxxxx

Kiss

Martina

PS. Ik post mijn foto's bij 'foto's' op deze site!

Reacties

Reacties

Opa & Oma,

Lieve Martina,
Net als de vorige keer hebben we weer van je verhaal/belevenissen genoten. Zoals je alles formuleert (keurig) en je mooie foto's (w.o. de selfies). Wat integratie betreft; je bent een voorbeeld.
Indien het weer, zo je schrijft, bij jullie de "goede kant" op gaat, zo gaat het hier bergafwaarts.
Wij zijn heel trots op je xxxx O.& O.xxxx

Ier <3 en Tess <<3

hey lieffie!
we lezen je verhaal nu in de college banken en zijn impressed! super leuk dat je je al hele maal thuis voelt en leuk mee doet me de tradities

Ier <3 en Tess <<3

hey lieffie!
we lezen je verhaal nu in de college banken en zijn impressed! super leuk dat je je al helemaal thuis voelt en leuk mee doet met de tradities you go girl!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!