martinargentina.reismee.nl

Al een week in Argentinië!!

¡Holaaaaa!

Ik ben nu precies 1 week in Argentinië!
Donderdag (23 juli) vloog ik via Frankfurt naar Buenos Aires. De vlucht van Frankfurt naar Buenos Aires zou alleen eigenlijk maar 14 uur duren, maar omdat het erg mistig in Buenos Aires was, konden we daar eerst niet landen en moesten we een tussenstop maken op het vliegveld in Campinas in Brazilië (dicht bij São Paulo). Hierdoor zijn we 4,5 uur later dan gepland op vrijdag aangekomen en heeft de hele reis van Amsterdam naar Rosario zo’n 28 uur geduurd… Op het vliegveld van Buenos Aires stond iemand van de organisatie WEP mij en een paar andere studenten op te vangen en ontmoette ik 8 andere uitwisselingsstudenten; 2 uit Frankrijk, 3 uit België, 1 uit Amerika en 2 uit Duitsland. Daar namen we vervolgens de bus (duurde nog 4 uur…) naar een school in Rosario waar we 5 dagen verbleven voor een oriëntatieweek om alvast een beetje Spaans te leren en kennis te maken met de cultuur voordat we naar onze gastgezinnen gingen. Omdat het in Argentinië winter is, hadden de Argentijnse leerlingen wintervakantie en was er dus de eerste 3 dagen niemand op de school. Toen we ’s avonds aankwamen op de school bleken er al 4 uitwisselingsstudenten te zijn; 4 Nederlandse meisjes!!

Laughing
Zij zijn met een andere organisatie naar Argentinië gegaan en zij zijn net als mijn organisatie in Argentinië verbonden met de organisatie WEP. Ook kregen we te horen dat er die nacht nog een jongen uit Australië zou komen.
Omdat de 2 studenten uit Frankrijk en de 3 studenten uit België niet naar de oriëntatieweek zouden gaan maar direct naar hun gastgezinnen, bleven we over met 5 Nederlanders, 2 Duitsers, 1 Amerikaan en 1 Australiër. We waren met allemaal meisjes behalve de jongen in Australië.

In die 5 dagen kregen we in de ochtend Spaanse les in twee verdeelde groepen. Omdat ik nog nooit Spaanse les heb gehad en de andere Nederlandse meisjes ook niet, kwamen we met alle Nederlanders bij elkaar in een groep samen met de Australische jongen. De andere 3 meiden hadden in hun land al een paar jaar Spaanse les en volgde daarom lessen op een iets hoger niveau.
De lessen waren super leuk en handig om je straks toch nog een beetje verstaanbaar te kunnen maken in je gastgezin. Ook was het super handig dat we met alle Nederlanders in een groep zaten, omdat we zo de dingen in het Spaans samen konden vertalen in het Nederlands en konden we de hele tijd iets aan elkaar uitleggen als iemand iets niet begreep. ’s Middags gingen we de geleerde stof meteen toepassen op straat, door middel van het aanspreken van mensen. Eigenlijk was dit niet te doen want we konden nog maar 2 uit ons hoofd geleerde vragen stellen en dan verstonden we het hele antwoord niet haha, maar het was wel heel grappig om te doen en onze Argentijnse docenten moesten erg lachen dat we, ook al kunnen we geen woord Spaans, toch onszelf verstaanbaar probeerde te maken. De mensen van de organisatie die ons les gaven konden gelukkig allemaal wel redelijk Engels, maar verder kan in Argentinië gewoon echt nieeeemand Engels!! Ook gewoon geen 1 of 2 woorden nee, gewoon echt helemaal niks. Dat is dus wel echt moeilijk als je iets duidelijk wilt maken, maar ook weer heel goed omdat het ons verplicht om Spaans te praten! Voor lunch en avondeten aten we steeds in een restaurant op de hoek van de straat waar we heel lekker typisch Argentijnse gerechten aten. Met de groep was het verder heel gezellig en hebben we 5 super leuke dagen gehad!!

Dinsdag (28 juli) werden we om 14:30 door onze gastgezinnen opgehaald bij de school! Ik werd als eerste opgehaald en ontmoette ik dus toen eindelijk mijn gastgezin! Mijn gezin bestaat uit een meisje (Ornella) die bijna 18 is, 2 jongens (Pablo en Maximiliano) die 23 en 26 zijn en de ouders (Nelvy en Fernando). Ik werd door de ouders en Ornella opgehaald en toen reden we met de auto naar Cañada de Gomez, de plaats waar ze wonen. Het was wel moeilijk om iets tegen elkaar te zeggen omdat ik toen nog niks verstond of zelf kon zeggen. Van de Spaanse lessen kende ik wel een paar woorden en 3 werkwoorden ir (gaan), tener (hebben) en ser (zijn), maar heel ver kom je daar ook niet mee. Ze hebben 2 huizen, 1 waar ze wonen (de ouders werken in een klein winkeltje waar ze eten, drinken en elektronische spullen verkopen en het huis zit aan de winkel vast. Je moet dus door de winkel het huis in.) en het andere huis is een stukje verderop waar ze een groot zwembad hebben en een soort mooie grote schuur waar mijn gastbroers en zus in de zomer met hun vrienden komen. De oma woont in het huis met de winkel in de (zegmaar) schuur in de tuin. De oma woont daar wel helemaal apart en komt niet elke dag binnen of eet mee.

Ze hebben 6 honden (jaa heeel veel haha) en 1 kat. De moeder werkt naast het werken in de winkel ook als iemand die de honden van andere mensen wast. Hierdoor zijn de 6 honden hier ook altijd lekker schoon. In het huis slaap ik met Ornella op de kamer en verder hebben ze 2 hele grote woonkamers en een grote woonkeuken.

We communiceerden in het begin alleen maar via Google Translate haha, omdat we anders niet konden communiceren. Het zijn hele aardige mensen en ze zijn erg geïnteresseerd in Nederland. Woensdag ging ik al gelijk naar school en dat begint niet net zoals in Nederland om 8:30, maar om 7:05!!!! We moesten dus om 6:00 opstaan….

Frown

Ik zit op een privéschool en ik heb gelukkig een studiebeurs gekregen. Het is een katholieke middelbare school en is vergeleken met de middelbare scholen in Nederland niet heel groot (ongeveer 360 leerlingen). Iedereen in Argentinië draagt een uniform op school, alleen die had ik de eerste dag nog niet maar dat was niet erg. De klassen in Argentinië hebben een eigen lokaal en de docenten verwisselen steeds van lokaal. De eerste schooldag was wel moeilijk omdat ik alleen nog maar Ornella kende en ik geen woord Spaans sprak of verstond. In de klas (ik zit in dezelfde klas als Ornella, ze volgt de natuurkunde kant waar ik niks van kan haha) ging ik naast de beste vriendin van Ornella zitten omdat zij naast school als een van de weinige al jaren extra Engelse lessen volgt. Zij kon me dus helpen met wat vertalen (in hoeverre ze dat kon, want haar Engels is nou ook weer niet heel goed ofzo, maar in ieder geval wel beter dan de rest). De eerste dag was dus wel heel moeilijk, maar gelukkig duurt school hier maar tot 12:05. ‘s Middags had de vriendinnengroep van Ornella heel lief een welkomsfeest georganiseerd bij de beste vriendin van Ornella thuis. Ze hadden allemaal slingers voor me gemaakt met lieve teksten erop en taarten en anders lekkers gemaakt. Ze zijn allemaal heel aardig en het was ondanks dat we elkaar amper verstonden heel gezellig. ’s Avonds heb ik het shirt van het schooluniform gekocht. Ze dragen hier allemaal gewone spijkerbroeken erbij en als het lekkerder weer wordt, ga ik ook het rokje van het uniform kopen. Ook hebben de twee 5de klassen (de laatste klassen, waar ik in zit) een klassentrui. Omdat ik nog niet zeker weet of ik in de Natuurkunde klas blijf ga ik die pas bestellen als ik dat weet. Dit weekend ga ik met mijn coördinator bespreken of het mogelijk is om naar de economieklas te gaan of in ieder geval tijdens de les scheikunde met de klas van economie mee kan doen. (Ik vind het namelijk wel jammer om naar de andere klas te moeten omdat de Natuurkunde klas heel leuk is.)

De tweede schooldag was echt veel leuker! Ze hadden met de 2 laatste klassen (de Economieklas en de Natuurkunde klas) een welkomsfeest voor me georganiseerd en ze kwamen met z’n 60 om me heen staan om me allemaal dingen over mij en Nederland te vragen haha. Ook gaat het Spaans al veel beter en kon ik al wat dingen verstaan. Na het feest hadden we Scheikunde, maar omdat ze wat moesten afmaken van de vorige keer ging ik maar wat oefeningen in het boek wat we van de organisatie in de Oriëntatieweek hadden gekregen maken. Dit vonden ze alleen zo interessant dat ze weer met z’n allen om mij heen eindigde hahah. Zelfs de docent kwam er maar bij staan en ging maar niet verder met de les. (dat is heel normaal hier, er gebeurd eigenlijk niet veel in de les) Ik heb een klein woordenboekje en een plaatjesboek met plaatjes en zinnetjes meegenomen om me te helpen met Spaans leren. Deze boekjes vonden ze heel interessant en ze zijn de hele klas doorgegaan haha. Ze probeerde allemaal zinnen in het Nederlands te zeggen en ik moest veel zinnen in het Nederlands voor ze oplezen (wat ze allemaal heel grappig vonden). Alle jongens stellen me de heletijd vragen over voetbal en of ik een voetbalshirt met Robben op de rug kan regelen hahah. Doordat de docent voor Godsdienst niet kwam opdagen en het een beetje regende, gingen Godsdienst en Gym niet door! Hierdoor waren we al om 10:00 uit. ’s Middags ben ik met mijn gastmoeder en Ornella naar Rosario geweest om voor mij een hockeystick te kopen en voor Ornella een jurk te laten maken voor haar diploma-uitreiking.

Nu op dag 3 bij mijn gastgezin (vrijdag 31 juli) merk ik dat ik echt al veel Spaanse woorden en werkwoorden ken en me echt al verstaanbaar kan maken en veel al kan verstaan. Echt grappig om te zien hoe snel je van helemaal niks in 3 dagen al naar een klein gesprekje voeren kan gaan!! En ook super fijn want dan kan ik met veel meer echt meedoen. Vandaag gaat de school niet door omdat het een beetje heeft geregend en afgelopen nacht geonweerd. (haha echt geen idee waarom het dan niet doorgaat, was dat in Nederland maar ook zo bij een klein beetje regen

Wink
) Ik heb net een Argentijns telefoonnummer geregeld en ga dinsdag beginnen met hockeyen! Ze spelen van 20:00 tot 21:45 4x per week! Er is een meisje uit mijn klas die de keeper van het team is waar ik ga spelen dus ik denk dat het wel leuk gaat worden! Ook zitten er nog 2 andere uitwisselingsstudenten in Cañada de Gomez, maar omdat zij samen op een andere school zitten heb ik ze nog niet gezien. (een jongen uit België en een meisje uit Nederland)

Nog een paar dingen die heel erg opvallen in Argentinië:

-Het eten in Argentinië is heeel lekker, alleen wel heel veel en vaak ook geen gezonde dingen. Ook koken ze met heel veel zout en waren de porties in het restaurant heel groot. Ook kregen we altijd na het eten een heel groot toetje van meestal een soort taart in een ijsbeker. In elk toetje zit hier wel “Dolce de Leche”, een soort hele machtige karamel waar de Argentijnen gek op zijn. (het is ook wel heel lekker moet ik toegeven) Gelukkig eet mijn gezin niet heel erg zout en kan ik opscheppen hoeveel ik wil. Ook eten ze gelukkig fruit en groente. In Argentinië eten ze bijna niks voor ontbijt en eten ze warm voor lunch en avondeten. De lunch is rond 13:00 en het avondeten is rond 21:00.

-De Argentijnen zijn gek op Maté (een thee in een speciale mok waar ze met een speciaal rietje uit drinken. De mok gaat dan de hele groep rond en wordt steeds met een thermoskan bijgevuld). Het is echt iets kenmerkends voor Argentinië en ze drinken het dan ook echt de hele dag door. Ze hebben ook speciale tassen hier waar de thermoskan in kan en een maté mok. Onze eerste keer dat we met de groep maté dronken vond iedereen het erg vies haha, het was erg grappig om iedereens gezicht te zien bij de eerste slok, maar ik vond het opzich wel te drinken en na een paar keer vond ik het ook best lekker. Iedereen bied je hier dan ook de hele dag door maté aan.

-De Argentijnen groeten elkaar door middel van een kus op de wang te geven, man bij man, vrouw bij vrouw, het maakt niet uit, iedereen zoent hier elkaar. En dan niet alleen als je iemand goed kent, maar ook als je iemand voor de eerste keer ontmoet. Iets waar we wel aan moesten wennen haha, want ik kwam met de 2 Duitse meisjes op het vliegveld aan en we werden door een man van de organisatie al zoenend begroet haha. Als je in Nederland dus iemand een hand zou geven, 3 zoenen of een knuffel, geef je hier dus elkaar 1 zoen.

-Ook het verkeer is hier heeeeel anders. De auto’s rijden hier als gekken en stoppen voor niemand. Als je bij een zebrapad staat betekent dat niet dat de auto’s stoppen, zelfs niet als je nijgt te gaan oversteken, in tegendeel zelfs, ze rijden gewoon keihard door. Vaak moet je dus lang wachten voordat het veilig is om over te steken, iets waar wij met de groep erg aan moesten wennen. Ook mag je hier op een tweebaansweg aan de rechter- en linkerkant rijden (of soms zelfs in het midden als ze daar zin in hebben…) Een beetje een chaos dus.

-Wat me ook erg opvalt is dat je hier in elke supermarkt voordat je de supermarkt inkomt je tas in een locker moet stoppen aan het begin van de winkel. Zo willen ze diefstal voorkomen, maar ik vond het toch erg apart en had het nog nooit eerder gezien. Het slimst is dus eigenlijk om nooit een tas mee naar de supermarkt te nemen.

-Wat ook grappig is, is als op woensdag de vuilnisman langs komt, de vuilniswagen door de straat rijdt en er 2 mannen aan allebei de kanten van de straat naar de vuilniszakken toe rennen. Omdat de vuilniswagen gewoon doorrijdt, moeten ze zo hard ze kunnen terug naar de rijdende vuilniswagen rennen om vervolgens de volgende zakken op te halen. Het is echt hilarisch om te zien hoe de mannen rennen alsof hun leven er vanaf hangt.

-Je ziet hier overal op straat honden. Er is nooit een moment dat je geen hond ziet. Eerst dacht ik dat het allemaal zwerfhonden waren, maar toen kwam ik erachter dat als de honden van mijn gezin uitgelaten moeten worden, ze gewoon de tuindeur open doen en de honden zelf hun rondje lopen en wel een keertje terug komen. Dat is heel normaal hier en alle honden op straat hebben dus gewoon een baasje. Ik heb dan ook nog niemand hier een hond aan de riem zien uitlaten terwijl echt elk gezin hier minstens een hond heeft.

-Wat me als laatste ook erg opvalt is dat er echt nergens sloten op wc of badkamers zitten haha, zelfs niet op openbare wc’s.

Haha het is wel een beetje een lang verhaal geworden zie ik nu, maar tot snel!!!!

Xxxxx Besosss,

Martii (mijn nieuwe naam hier, ik heb echt geen idee waarom, maar echt iedereen noemt me hier Martii)

Reacties

Reacties

Mama

Wat een prachtige ervaring en fijn dat je al iets van het Spaans begrijpt! !

Opa en Oma,

Lieve Martina,
Wij wisten niet dat jij zo goed kunt schrijven. Duidelijk en to the point. Dankzij jou komen wij zo meer van de gewoontes in Argentinië te weten. Volgens ons spreken de Argentijen geen Engels vanwege het nog steeds slepende conflict met England aangaande de Falklandeilanden, je weet wel! Vraag dat eens!
Wij zien uit naar je verder belevenissen en ervaringen.
Veel liefs van O. & O. Xxxxxxxx

Yvon

Echt superleuk verhaal mar! En wel fijn dat je het Spaans nu al een beetje kan en begrijpt, dat scheelt wel veel:) heel veel plezier nog! Dikke kus

Robbie

wat zielig voor die jongen uit Australië met alleen maar meiden... hahah Leuk verhaal Mar film de vuilnismannen de volgende keer xx

Toos

Wat super leuk allemaal Mar! En zo gaaf hoe dat Spaans leren zo snel gaat! Geniet ervan ???? kan niet wachten tot je volgende blog post:) xx??

Lotte

Aaaah klinkt heel erg leuk mar, ben jaloers XX

Ier <3

Wat super leuk dat je je zo snel kan aanpassen en de taal leert!! ik ben trots op je

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!